Over een normale werkdag en de Africa Mercy

Gepubliceerd op 10 november 2020 om 20:54

We zijn hier nu ruim vijf weken aan boord en wat gaat de tijd snel! We hebben na onze vorige blog leuke vragen gekregen, bijvoorbeeld hoe onze dagen eruit zien, of we verhalen hebben over operaties en meer informatie over het schip. Tijd om jullie weer wat meer te vertellen!

Natuurlijk zijn er op iedere plek dingen die beter kunnen, maar we hebben het nog steeds erg naar ons zin. We hebben lol met collega’s en voelen ons op onze plek. Het Engels spreken zijn we inmiddels aardig gewend: soms hebben we zelfs moeite om het Nederlandse woord te vinden! Omdat we hier veel ‘standaard’ Engelse termen hebben, zal je deze soms ook lezen in de blogs, maar we doen ons best om het zo duidelijk mogelijk te omschrijven 😉

Vraag: Hoe ziet een werkdag er bij jullie uit?

6.45 | De wekker gaat
Rond 7.00 uur staan we op en begint de dag. Na het verzamelen van onze sleutels, crewpas en mondkapje gaan we een dek omhoog naar het ontbijt. Hierbij is er keuze uit brood, beleg en yoghurt en in het weekend is er ook vaak bacon, scrambled egg en croissants!

7.45 | Meeting van gebed en mededelingen
Iedere werkdag beginnen we samen met het hele Engineerings-team. De invulling hiervan wisselt per dag, de ene dag deelt iemand een eigen verhaal of boodschap en een andere dag zingen we op het dek. We bidden met elkaar voor Gods zegen die dag en voor de uitdagingen die we in het werk tegenkomen. Erg mooi en waardevol om zo met elkaar de dag te beginnen!

8.15 | Aan het werk
Na de meeting gaan we aan het werk! Sandra's basis is de Administrator-office op Deck 7 en Henk begint in de office op Deck 2. Het werk van Henk is erg gevarieerd en door heel het schip heen. Van het repareren van verlichting en aanleggen van kabels, tot het oplossen van storingen en het maken van nieuwe voorzieningen zoals een noodknop in een Recovery-kamer. Als die knop gebruikt wordt, gaan er blauwe lichten en alarmen af in de gang en is er acute hulp nodig in die Recovery-kamer.

Sandra's werk gebeurt voornamelijk digitaal en vanuit haar Administrator-office. Haar werk varieert van het maken van werkroosters en beheren van pagers/sleutels tot bijvoorbeeld het bijhouden en doormailen van brandstof- en oliegebruik.
Op dagen dat het wat rustiger is, hebben we tijd voor andere dingen zoals het maken van foto’s/filmpjes, of momenteel de kerstvoorbereidingen! Kerst wordt altijd uitgebreid gevierd hier aan boord en ter voorbereiding is er zelfs een Christmas-comité!

Pauze’s
Time for a break! In de ochtend en middag hebben we een koffiepauze. We zitten dan in het café in het midden van het schip. Rond 12.00 uur is het lunchtijd en sluiten we aan in de rij. Zowel met ontbijt, lunch als diner eten we met de meeste crew in de dining room: een grote eetzaal aan de voorkant van het schip. We eten hier nu met zo'n 100 bemanningsleden i.p.v. de normale 400 tijdens een werkperiode (wanneer er patiënten geholpen worden), dus er is genoeg ruimte!

17.00 | Dinertime
Onze werkdagen zijn rond 17.00 uur weer voorbij. Een voordeel van werken op een schip is dat er geen reistijd is én dat we niet zelf hoeven te koken, dus we kunnen meteen aansluiten voor het avondeten! Dat is iets wat we straks wel gaan missen als we weer thuis zijn 😊

18.00 | Avond
Na het eten komen we vaak eerst even bij in onze cabin. De avonden vullen zich vaak vanzelf, het ligt er een beetje aan waar we zin in hebben. Soms is er een community-meeting, soms doen we mee met tafeltennis of een ander spelletje en soms is er weinig energie meer over en gaan we gewoon vroeg naar bed!

In het weekend heeft Henk soms ‘duty’, dat is een soort storingsdienst, maar gelukkig neemt dat niet veel tijd in beslag. Verder hoeven we op zaterdag en zondag niet te werken en kunnen we genieten van een rustig weekend. Op zaterdag doen we meestal de was of even stofzuigen etc, verder is Sandra afgelopen zaterdag met een aantal anderen naar het strand geweest. Hoewel het herfst is in Nederland, kunnen we hier genieten van een zeewater-temperatuur van zo’n 23 graden!

Vraag: Kunnen jullie meer vertellen over de geschiedenis en afmetingen van het schip?

Mercy Ships heeft op dit moment één ziekenhuisschip in gebruik, dit is het schip waar wij nu op werken: de Africa Mercy. De Africa Mercy was voorheen een ferryschip in Denemarken en vervoerde treinen. De originele naam van het schip was ‘Dronning Ingrid’. In 1999 werd het schip gekocht door Mercy Ships en omgebouwd tot ziekenhuisschip. Het schip heeft nu acht verdiepingen: deck 1 is de motorruimte onderin en deck 8 is het bovenste dek waar we ook naar buiten kunnen. Deck 3 is de oude vloer waar de treinen op werden vervoerd. In de opslagruimte achterin het schip is de rails nog zichtbaar in de vloer! De laadkleppen (voor en achter) werden dichtgelast en de ruimte waar de treinen stonden bleek hoog genoeg om er een extra verdieping in te bouwen. Dat werden deck 3 en 4: het ziekenhuis is op deck 3 en op deck 4 zijn eigenlijk alleen maar slaaphutten. Onze cabin is ook op deck 4. De hele medische afdeling op deck 3 bestaat uit vijf operatiekamers, een Recovery-kamer (‘uitslaapkamer’), Intensive Care kamer, laboratorium, röntgenfaciliteiten (o.a. een CT-scan), apotheek, vijf verpleegafdelingen met in totaal 80 bedden, ruimte voor de crew-arts, een tandartspraktijk (voor de bemanning) en kantoorruimtes.

De Africa Mercy is 152 meter lang en 23,7 meter breed. Op dit moment zijn we met zo’n 140 vrijwilligers aan boord o.a. voor het onderhoud, verzorgen van maaltijden, schoonmaken en ook onderwijs geven aan de kinderen. Tijdens een normale werkperiode in Afrika bestaat de bemanning uit ongeveer 400 volwassenen (singles, echtparen, gezinnen) en 50 kinderen. Zij verblijven in cabins van allerlei formaten: van één- tot tienpersoonskamers of family-cabins. De vrijwilligers aan boord komen dan uit circa 40 verschillende landen.

Het schip is ondertussen al 40 jaar oud en heeft veel onderhoud nodig. We vinden het heel gaaf om mee te werken in het team dat indirect Gods liefde laat zien aan alle patiënten en ervoor zorgt dat de operaties weer kunnen beginnen als het schip weer richting Afrika kan! Bidden jullie weer met ons mee?

Dankpunten:

  • De corona-maatregelen zijn effectief en er zijn gelukkig geen besmettingen hier aan boord;
  • We zijn dankbaar dat het hier zo goed mag gaan en dat we het allebei naar ons zin hebben. We leren steeds meer mensen kennen en voelen ons op onze plek.

Gebedspunten:

  • Het schip hoopt in april weer naar Senegal te varen. Laten we bidden voor genoeg bemanning en dat de situatie (rondom corona) dit toelaat, zodat de mensen die nog steeds wachten op hun operatie ook echt geholpen kunnen worden;
  • Het vooruitzicht is dat er vanaf januari veel werk komt, onze hulp kan ook dan goed gebruikt worden. We willen vragen om te bidden voor wijsheid in de keuze waar we het beste op onze plek zijn.

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Opa en Oma Lier
9 maanden geleden

Dat het jullie goed mag gaan en Gods zegen toegewenst.
Met de hartelijke groeten van opa en oma Lier
in gedachten leven we mee
(ook de groeten van Jasper en Erika)